Aangetrokken door de magische klanken van de harp. Geraakt door de vele snaren en verhalen van de harp als harpiste en historica. Nog altijd. 

Gonda Kaai leerde de harp bespelen door Gertru Pasveer en heeft later nog twee jaar les gehad van Alexander Bonnet aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Daarna is zij geschiedenis gaan studeren aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zij is afgestudeerd in de Niet-Westerse Geschiedenis bij Heather Sutherland en Edien Bartels.

De ontwikkeling van de harp door de eeuwen heen is een geschiedenis vol tegenstellingen. Van een eenvoudige boogharp naar de rijk versierde pedaalharp van Marie-Antoinette, koningin van Frankrijk in de 18e eeuw tot de Réus 49, de reusachtige zwarte harp van Remy van Kesteren met 49 snaren, dempmechaniek en zowel akoestisch als elektrisch bespeelbaar. De harp is vrouwelijk en mannelijk. Liefelijk als de harp bespeeld door een Victoriaans engelenkind tegenover de “harp uit de hel” en de demonische harpist” op de schilderijen van de middeleeuwse schilder Jheronimus Bosch.

De zoektocht van Gonda naar de vele verschijningsvormen en de betekenis van de harp voor mensen van verschillende tijden en culturen heeft geleid tot een harpvoorstelling met historische vertellingen,  ”Historie van de Harp”. Later maakte zij ook een harpvoorstelling met een sprookjesachtige vertelling voor kinderen en hun ouders en grootouders, “Zonnemaanbloem”. Haar derde voorstelling gaat over het ontstaan van de Zaanse Derde Pinksterdag, “Pinkster3Vuur!”.

De harp is voor Gonda een puur en aards instrument met een hemelse uitstraling en ook anderen, groot en klein, wil ze laten genieten van de klanken van dit prachtige veelsnarige instrument.